190er hinten auf der SV ???


Richtige Einstellungen am Fahrwerk und den für dich richtigen Reifen wählen.
Rocky


#16

Beitrag von Rocky » 19.04.2006 13:15

Lesenswerter Artikel über 180er oder 190er auf einer 5.5 Felge.... (ich versuch's trotzdem mal mit einer 190er auf meiner SV, Optik ist zu verlockend :twisted:)






http://www.sportrider.com/tech/tires/14 ... tire_size/

Does Size Matter


Squeezing a wide tire onto a narrow rim can be a big mistake. Here's why.

By Andrew Trevitt


Get a FREE Price Quote Find a Local Car Dealer

Those low-profile 190-series tires sure look gnarly on the back of a sportbike, and we've seen them pinched onto all sizes of rims. But in reality, a 190/50-17 fits properly only on a 6.0-inch rim, and cramming it onto anything smaller severely changes its profile.

As an experiment, we mounted a 190-series Metzeler Rennsport onto our F4i's 5.5-inch rear wheel and took some measurements. Compared to the correctly sized tire on the same rim, the 190's profile closely matches the 180's near the edges of the tread, but is much lower in the center area-equivalent to about a 6mm change in ride height. Effectively, the wider tire will give more rake and trail when the bike is vertical, while keeping close to the original geometry when the bike is leaned over. Accounting for one (by changing ride height) will unduly affect the other.

Following our test with the Metzeler Sportecs, we slipped a 190/50 rear Sportec onto the F4i and rode a portion of the test loop for a practical comparison. With no changes to suspension or geometry, the F4i felt substantially different with the wider tire. With the bike straight up and down, steering was slightly sluggish in comparison, but just off vertical, the F4i was quite tippy and darted into corners. The light, neutral steering of the Sportecs was completely changed and the bike lost its balanced feel. The sensation was very much like riding on a tire squared off from too many freeway miles. At higher lean angles, performance was less affected, although making transitions from side to side was unpredictable. And, contrary to the popular myth that the wider tire puts down a bigger footprint and gives more traction, we felt no improvement in that department from the properly sized tire.

We've experienced similar changes with a 180-series tire on a 5.0-inch rim meant for a 170-series bun. Tire engineers work hard to design and match front and rear profiles for characteristics that we sometimes take for granted. Upsetting that balance is surprisingly easy and you should think twice before sacrificing your tire's performance for appearance's sake.

This story was originally published as part of the tire test in the June 2002 issue of Sport Rider.

back to the tire guide.
This scaled line drawing shows how the 190-section tire retains its low profile in the center of the tread, but pinches in to match the 180's profile at the edges. Steering characteristics are substantially changed.

Cramming a 190-section rear tire onto a 5.5-inch rim results in a multi-radius profile as shown here. Above, a 180/55-17 rear tire properly mounted on a 5.5-inch rim. Below, a 190-50/17 tire on the same rim.

Woinemer


Re: 190er - passt da noch die Original Suzuki Hinterradabdec

#17

Beitrag von Woinemer » 19.04.2006 14:25

Rocky hat geschrieben:spiele mit dem Gedanken einen 190er/50 auf meine 1000SV S Serienfelge aufzuziehen - kriege ich da ev. Probleme mit der Hinterradabdeckung? (ist das Suzuki Originalzubehör...). Geringe Handlingseinbussen nehme ich übrigens in Kauf :wink: dafür lockt die fette Optik :P
Die orignal Suziki HRA ist soweit mir bekannt lt ABE nur in Verbindung mit der Originalbereifung sprich 180er zugelassen.

Benutzeravatar
Wörsty
SV-Rider
Beiträge: 5670
Registriert: 03.04.2003 22:08
Wohnort: 12589 Berlin
Kontaktdaten:

SVrider:

#18

Beitrag von Wörsty » 20.04.2006 21:48

In meinem Fahrerhandbuch sind die 190er angegeben und dann später mit 180er Aufklebern überklebt worden.

Daraus schließe ich, dass die SV ursprünglich sogar 190er bekommen sollte. :lol:

RobMarley


#19

Beitrag von RobMarley » 12.05.2006 8:09

Hallo,
falls es noch Aktuell ist (für mich jetzt nicht mehr... 8) da gsxr)
@Rocky
spiele mit dem Gedanken einen 190er/50 auf meine 1000SV S Serienfelge aufzuziehen - kriege ich da ev. Probleme mit der Hinterradabdeckung? (ist das Suzuki Originalzubehör...).


Hinterrad abdeckung (orig. Suzuki) : Passt, Sitzt und hatt a bizele Luft :) ....Optik ist wirklich FETT :wink:

Mfg Rob

mister_edk03


#20

Beitrag von mister_edk03 » 12.05.2006 17:22

Schau da mal nach, lad die PDF runter...vielleicht hilft es dir...

http://www.essvau-ig.de/190erfreigabe.php

Rocky


Danke für Eure Antworten

#21

Beitrag von Rocky » 17.05.2006 14:26

@ Rob, super - sobald der erste Pneu runter ist, probier ich's mit einem 190er, sooo schlecht wird das Handling schon nicht sein und ich fahre sowieso ziemlich gemütlich :)


Greetz, Rocky

Antworten